راهکار عملی و تضمینی برای تمیز کردن لوستر

راهکار عملی و تضمینی برای تمیز کردن لوستر

راهکار عملی و تضمینی برای تمیز کردن لوستر 2000 1333 مدیر سایت

درخشش واقعی لوستر، چه شیشه‌ای و چه کریستالی، زمانی بدست می‌آید که در نهایت تمیزی خود باشند. تمیز کردن لوستر کاری بسیار دشوار و نیازمند دقت زیادی است. در اینجا به راهکارهایی عملی برای تمیز کردن و برق انداختن لوستر اشاره می‌کنیم.

چه زمانی باید لوستر را تمیز کرد؟

برای اینکه لوسترها همیشه تمیز و درخشان باشند باید حداقل سالی یکبار آنها را تمیز کنید. لوسترهای کریستالی را باید هر چند وقت یکبار چک کنید، زمانی که کدر شدند نیاز به تمیز کردن دارند. اکثر لوسترهای جدید زمانی که گرد و خاک گرفته باشند، باید تمیز شوند.

قبل از شروع کار برنامه ریزی کنید

اکثر لوسترها الگوی پیچیده‌ای دارند، بنابراین قبل از شروع کار، یک طرح کلی از آن بکشید تا جای دقیق تمام قطعات لوستر را به خاطر داشته باشید. می‌توانید قبل از جدا کردن قطعات آن یک عکس از لوستر بگیرید تا در زمان سوار کردن قطعات به مشکل برنخورید.

روش دیگر این است که آن را به بخش‌های کوچکی تقسیم کنید. یک قسمت را جدا کرده و بعد از تمیز کردن وصل نمایید و سپس سراغ قسمت بعدی بروید. اگر لوسترتان خیلی بالاتر آویزان شده که دسترسی به آن دشوار است یا ساختار پیچیده‌تری دارد بهتر است از یک فرد متخصص برای تمیزکردنِ لوستر کمک بگیرید. اگرچه اکثر لوسترها را به راحتی می‌توانید با صرف کمی وقت و دقت در آخرهفته تمیز نمایید.

لوازم مورد نیاز

لوازم مورد نیاز برای تمیز کردن لوستر بسیار ساده هستند. شما به یک چهارپایه نیاز دارید، به علاوه، یک زیرانداز یا پارچه بزرگ نمدار می‌خواهید تا زیر چهارپایه پهن کنید. این زیرانداز باعث می‌شود تا در صورت افتادن بلورهای کریستال بر روی زمین از شکستن آن‌ها جلوگیری شود، همچنین از آسیب احتمالی به مبلمان و اثاث چوبی محافظت می‌کند.

توصیه می‌شود از دستکش سفید یا پارچه‌های نرم و بدون پرز استفاده شود، زیرا کریستال‌ها به راحتی اثر انگشت را جذب می‌کنند.

نکات ایمنی را رعایت کرده و برق را قطع نمایید!

هنگاه استفاده از هر یک از وسایل الکتریکی، باید بسیار محتاطانه عمل کرد. برای این منظور، بدون عجله و  با احتیاط کار کنید و تمام نکات ایمنی را رعایت نمایید.

ابتدا، لوستر را خاموش کنید. برای احتیاط بیشتر، یک تکه نوار چسب بر روی کلید لوستر بچسبانید تا احیاناً در حین تمیز کردن روشن نشود.

حتی اگر می‌خواهید ایمنی کامل را رعایت کنید، می‌توانید جریان برق را از فیوز قطع کنید.

اگر نور اتاق کم است بهتر است یک روشنایی جایگزین در نظر داشته باشید، در غیر این صورت، مجبور خواهید بود در تاریکی کار کنید.  

جدا کردن یا نکردن کریستال‌ها

دو روش برای تمیز کردن لوسترها وجود دارد: «بدون جدا کردن کریستال‌ها» و «جدا کردن کریستال‌ها».

اگر می‌خواهید لوسترتان کاملاً تمیز شود و هیچ لکه‌ای روی آن نماند بهتر است تمام کریستال‌ها و قطعات لوستر را جدا کنید و سپس آنها را جداگانه تمیز نمایید. اما اگر لوستر خیلی کثیف نشده نیازی به این روش نیست، و می‌توانید بدون جدا کردن کریستال‌ها آن را تمیز کنید. این روش سریع تر از قبلی است.

روش اول: تمیز کردن لوسترها بدون جداکردن کریستال‌ها

برای تمیز کردن لوستر بدون جداکردن کریستال‌ها یا شیشه‌های آن، یک محلول تمیزکننده درست کنید به این صورت که یک واحد ایزوپروپیل الکل را با چهار واحد آب مقطر در یک بطری اسپری مخلوط کنید.

مقدار کمی از محلول را روی یک دستکش پنبه‌ای سفید یا یک دستمال بدون پرز اسپری کنید. کریستال یا شیشه را با دستمال نم‌دار پاک کنید و بلافاصله آن را با دستکش یا دستمال دیگری خشک نمایید. به آرامی و با دقت کار کنید تا آسیبی به کریستال‌ها یا سایر قطعات لوستر وارد نشود.

هرگز از پاک کننده‌های حاوی آمونیاک استفاده نکنید؛ آمونیاک ممکن است باعث از بین رفتن رنگ طلایی یا نقره‌ای قلاب‌های فلزی لوستر شود.

روش دوم: تمیز کردن لوستر با جدا کردن کریستال‌ها

اگر بین دو روش تردید دارید، باید بگوییم که جدا کردن کریستال‌ها روش امن‌تری است. در این روش همچنین دسترسی بهتری به قاب لوستر دارید. می‌توانید همان راهکارهایی را که در بالا برای تمیز کردن ذکر شد، به کار ببرید.

برای لوسترهایی که گرد و خاک بیشتری دارند، می توانید با استفاده از مایع ظرفشویی و آب در ظرفی کف درست کرده و کریستال‌ها یا شیشه‌ها را در آن بشویید.

در این روش، می‌بایست بلافاصله کریستا‌ل‌ها را با آب تمیز بشویید و با دستمال نرم خشک نمایید. برای اینکه فواصل بین تمیز کردن لوستر‌ها را بیشتر کنید، می‌توانید هر دو یا سه ماه، آنها را به آرامی با یک گردگیر دستی گردگیری نمایید.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

چند نکته وجود دارد که در هنگام شروع کار باید نظر داشته باشید. مهم نیست کدام روش را انتخاب می‌کنید، هرگز لوستر کریستالی خود را نچرخانید. هنگام تمیز کردن، نردبان خود را در اطراف لوستر حرکت دهید و در چند بخش آن را تمیز کنید. چرخاندن لوستر، باعث می‌شود مقاومت خود را از دست بدهد، و درنتیجه، کریستال‌ها یا خود لوستر سقوط کند.

اگر دسترسی به لوستر دشوار است، بهتر است تمام لامپ‌ها را هنگام تمیز کردن تعویض کنید. هرگز ولتاژ برق را بیشتر از میزان توصیه شده افزایش ندهید و قبل از جمع کردن چهارپایه، حتماً از روشن شدن لامپ‌ها اطمینان حاصل کنید.

منبع:

 

https://www.wikihow.com/Clean-a-Crystal-Chandelier

 

S H A H B A Z   G A L L E R Y

شهباز گالری

طراحی بر مدار اصالت

 

Instagram | TelegramAparat |   LinkedIn YouTub

  

شهباز گالری با تکیه بر نیم قرن تجربه، امروزه نیاز شما را در برآورده کردن مکانی با “نور مناسب” و “هماهنگ با دکوراسیون فضا“، به خوبی می شناسد. طراحی، ساخت، نصب و خدمات سالیانه بعد از نصب، در انواع محصولات روشنایی (لوستر، آویز، …) تخصص ما در شهباز گالری است


 

پاسخگویی پشتیبانی: 10 صبح الی 5 بعد از ظهر
نشانی: تهران، خیابان پانزده خرداد غربی، جنب کوچه عطار، پلاک 843
شماره تماس: 021-55168723