راهنمای جامع انتخاب لوستر

راهنمای جامع انتخاب لوستر

راهنمای جامع انتخاب لوستر 2000 1333 مدیر سایت

می‌توان ادعا کرد که هیچ چیزی مانند یک لوستر به اتاق زیبایی و شکوه نمی‌دهد. شاید وقتی به لوسترها فکر می‌کنید، اولین چیزی که به ذهنتان برسد قیمت بالای آنها است – زیرا اغلب افراد ثروتمند از آنها استفاده می‌کنند. اما حقیقت این است که گستره‌ی متنوعی از لوسترهای ارزان قیمت نیز در بازار یافت می‌شوند.

تنوع لوسترهای امروزی بسیار زیاد است و هر استایل، اندازه و قیمتی را می‌توان بین آنها پیدا کرد. تقریبا هر کسی می‌تواند لوستری را با توجه با استایل و قیمت مورد نظر خود در بازار پیدا کند. مهم این است که خوب جستجو کنیم.

اگر می‌خواهید با افزودن لوستری جدید به فضای خانه‌ی خود، استایل درجه یکی را به وجود بیاورید، می‌توانید روی کمک ما حساب کنید. این راهنمای خرید به بررسی اصلی ترین انواع لوستر می‌پردازد و به شما یاد می‌دهد در هنگام جستجو و خرید لوستر باید چه نکات و عواملی را مد نظر داشته باشید.

انواع لوستر

لوسترهای دارای استایل‌های مختلفی هستند. بعضی از آنها پر نقش و نگار و لوکس‌اند؛ مانند لوسترهایی که در نشیمن قصرها نصب می‌شوند. بعضی دیگر، طراحی مدرن‌تری دارند و استایل آنها ساده تر است. بعضی از انواع آنها هستند که حس همان جاشمعی‌های قدیمی را زنده می‌کنند، ولی با این تفاوت که به جای شمع، با برق تغذیه می‌شوند. پس گزینه‌های بسیار زیادی برای انتخاب وجود دارد. در ادامه به شش نوع اصلی لوسترها اشاره می‌کنیم.

لوستر آباژوری

اگر سری به بازار زده باشید، حتما توجه کرده‌اید که این دسته از لوسترها جزو متداول‌ترین‌ها هستند. استایل و رنگ آباژورها بسیار متنوع است. این سایه‌بان‌ها هم به لوستر زیبایی می‌دهند و هم نور آن را لطیف‌تر و دلچسب تر می‌کنند. اگر دوست دارید که نور ملایمی را دریافت کنید یا اینکه صرفا آباژورها را دوست دارید، این دسته از لوسترها می‌توانند انتخاب مناسبی برای شما باشند.

لوسترهای چند طبقه

اگر سقف خانه‌ی شما به اندازه‌ی کافی بلند باشد، این امکان برای شما فراهم است تا با استفاده از لوسترهای چند طبقه، جلوه‌ای زیبا و چشمگیر به فضای خود بدهید. این نوع لوسترها نور را در چندین سطح ارائه می‌کنند. متداول‌ترین نوع این لوسترها دارای دو طبقه است اما انواع سه، چهار یا پنج طبقه نیز در بازار یافت می‌شوند.

لوسترهای شمعی

بسیاری از لوسترهای قدیمی برای نگه‌داشتن شمع‌ها طراحی شده بودند. لوسترهای طرح شمعدان همین ایده را قرض گرفته تا نمایی کلاسیک را به فضا بدهند و در عین حال، با به‌روزرسانی فناوری مورد استفاده در آن، ایمنی و راحتی را برای افراد به ارمغان بیاورند. شما می‌توانید نما و حس یک خانه تاریخی را با روشن کردن این لوسترها زنده کنید – و البته خطر آتش‌سوزی‌های ناشی از شمعی را نیز نداشته باشید.

لوسترهای کریستالی

زمانی که به لوسترهای پر زرق و برق خانه‌های مجلل و قصرها فکر می‌کنید، اولین چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند به احتمال زیاد لوسترهای کریستالی هستند. همانطور که احتمالا انتظار دارید، بسیاری از لوسترهای کریستالی قیمت بالایی دارند اما نمونه‌هایی نیز وجود دارند که با قیمت معقول و متوسط قابل خریداری‌اند.

لوسترهای طبلی

این لوسترها نوعی آباژور یا سایه‌بان را دور منبع نور دارند که شبیه به طبل است. به همین دلیل می‌توان آنها را در دسته لوسترهای آباژوری قرار داد اما به قدری محبوب و مهم هستند که در این مطلب آنها را به عنوان دسته‌ای جداگانه مطرح می‌کنیم. جنس و طرح‌های این سایه‌بان‌ها بسیار متنوع است که تاثیر ملموسی روی نورپردازی میحطی می‌گذارند.

مینی‌لوسترها

وقتی واژه‌ی لوستر به گوش ما می‌خورد، معمولا اولین تصوری که داریم یک لوستر بزرگ و مجلل است. اما اگر فضای شما کوچک است و قصد دارید تا شکوه و جلوه‌ی خاصی را به آن اضافه کنید، مینی‌لوسترها بهترین انتخاب هستند. این لوسترها استایل‌های و قیمت‌های بسیار متنوعی دارند؛ پس اجازه ندهید فضای کوچک اتاق باعث شود که قید استفاده از لوستر را بزنید.

عواملی که هنگام خرید لوستر باید مد نظر داشته باشید

تنوع اندازه، استایل، شکل و مواد مورد استفاده در لوستر به قدری زیاد است که ممکن است انتخاب لوستر را به کاری بسیار سخت و طاقت فرسا تبدیل کند. در ادامه به مهم‌ترین عواملی اشاره می‌کنیم که در هنگام خرید لوستر باید مد نظر داشته باشید. این عوامل برای شما روشن می‌کنند که در هنگام خرید لوستر باید چه انتظاراتی داشته باشید.

1) استایل

بدون شک، اصلی‌ترین دلیل برای خرید لوستر زیبایی آن است. یعنی استایل لوستر مهم‌ترین خط فکری مشتری در هنگام خرید است. علاوه بر زیبایی، شما باید این را هم مد نظر داشته باشید که آیا لوستر انتخاب‌شده با استایل دکور و سایر وسایل شما همخوانی دارد یا خیر. برای نمونه، اگر خانه‌ی شما استایلی ساده دارد، نصب کردن یک لوستر کریستالی ظریف که در کاتالوگ بسیار زیباست، خیلی نابه‌جا و ناموزون جلوه می‌کند.

لوستر حتماً نباید کریستالی باشد تا حس شکوه و زیبایی را القا کند. شما دنیایی از گزینه‌های مختلف را پیش روی خود دارید؛ لوسترهای سنتی، مدرن یا حتی لوسترهایی که شبیه به شاخ حیونات طراحی شده‌اند تا حسی روستایی را القا کنند. مطمئناً برای هر سلیقه‌ای یک لوستر پیدا می‌شود.

2)هزینه

چنین تصور نکنید که هزینه‌ی خرید لوستر خیلی پایین است؛ به ویژه لوسترهای بزرگ و مجلل ممکن است به چند هزار دلار بودجه نیاز داشته باشند. اما لوسترهایی نیز در بازار یافت می‌شوند که می‌توان با هزینه‌ای بین 100 تا 250 دلار آنها را خریداری کرد.

نکته‌ی مهم اینجاست که هزینه تهیه لوستر فقط مربوط به خرید آن نمی‌شود. لوسترها ممکن است وزن زیادی داشته باشند و اگر خرید شما به صورت اینترنتی باشد، همین عامل روی هزینه‌ی پستی آن تأثیر می‌گذارد. همچنین اگر بخواهید برای نصب آن از یک نصاب حرفه‌ای کمک بگیرید، هزینه‌ی دیگری را نیز باید به موارد بالا اضافه کنید – اگه جزو افراد اصطلاحاً فنی نیستید، بهتر است کار نصب لوستر را حتماً به کاردان بسپارید.

این هزینه‌های اضافی تقریباً همه‌ی لوسترها را همراهی می‌کنند؛ پس اگر لوستری را دوست دارید و فقط به خاطر این هزینه‌ها روی خرید آن شک کرده‌اید، تردید را کنار بگذارید.

3)اندازه و وزن

قبل از اینکه برای خرید لوستر اقدام کنید حتماً، تاکید می‌کنیم، حتماً باید ابعاد فضای مورد نظر را اندازه‌گیری کنید. اولین چیزی که باید اندازه‌گیری کنید، ارتفاع سقف است. حد استاندارد این است که لوستر به ازای هر متر ارتفاع سقف دارای حدوداً 20 سانتی متر ارتفاع باشد؛ یعنی اگر سقف منزل شما 240 سانتی متر است، ارتفاع لوستر حدوداً 48 سانتی متر باید باشد. البته این قانون خیلی سخت‌گیرانه نیست اما معیاری را به شما می‌دهد تا انتخاب‌های معقولانه‌تری داشته باشید.

همچنین عرض لوستر را نیز باید در نظر بگیرید. قانون کلی این است که عرض لوستر باید کمتر از یک سوم عرض اتاق باشد؛ اما اگر قرار است آن را در اتاق خواب یا پذیرایی نصب کنید، جا برای کمی بزرگ و کوچک کردن این اندازه وجود دارد. اما اگر می‌خواهید لوستر را بالای میز ناهارخوری نصب کنید، حتماً باید مطمئن شوید که عرض آن کمتر از عرض میز باشد.

قد افرادی که در خانه تردد می‎‌کنند را در هنگام نصب لوستر در نظر داشته باشید. اگر با فاصله زیادی از سقف آویزان شوند، این ریسک به وجود می‌آید که با سر افراد برخورد کند – باید فاصله‌ای مطمئن بین پایین‌ترین نقطه‌ی لوستر و قد بلند‌ترین فرد حاضر در خانه وجود داشته باشد. و اگر آن را خیلی بالا نصب کنید، تمیز کردن و تعویض لامپ‌ها به یک دردسر واقعی تبدیل می‌شود.

بر خلاف سایر چراغ‌ها و پایه‌ها، لوسترها اغلب وزن بالایی دارند. انتخاب لوستر سنگین، هزینه‌ی ارسال و دشواری نصب را بالا برده و خطر نصب آن توسط خودتان را نیز افزایش می‌دهد – هیچ کس دوست ندارد زیر لوستری باشد که بد نصب شده و هر لحظه ممکن است سقوط کند. همه‌ی اینها به معنی این نیست که اصلاً نباید لوسترهای سنگین خرید، خیر؛ فقط باید حواستان را به این نکات جلب کنید و حتماً در نصب آن از افراد کاربلد بهره ببرید.

4)اتاق و جای‌گذاری

بسته به استایل کلی که در فضای شما وجود دارد، لوستر را می‌توانید تقریباً در هر اتاقی قرار دهید. با توجه به وجود مینی‌لوسترهای زیادی که در بازار یافت می‌شوند، حتی نصب لوستر در سرویس بهداشتی نیز ممکن شده است. اما در انتخاب لوستر برای مکان‌های مختلف باید دقت به خرج دهید. استفاده از یک لوستر بزرگ در سرویس بهداشتی به معنی واقعی کلمه «مسخره» به نظر خواهد رسید. یا اگر بالای میز ناهارخوری از مینی‌لوسترها استفاده کنید، این احساس به وجود می‌آید که میز شما کوچک‌تر از ابعاد واقعی است.

برای اینکه بفهمید کدام لوستر مناسب کدام اتاق است، این نکات را به خاطر بسپارید:

  • استایل کلی اتاق؛ آیا رنگ و طرح لوستر با فضای کلی اتاق همخوانی دارند؟
  • میزان نور مورد نیاز؛ ویژگی جذاب لوسترها این است که زیبایی خاصی دارند اما یکی از وظایف اصلی آنها تأمین نور است. آیا نیاز دارید تا نور زیادی را به فضای اطراف بدهند؟ یا صرف اینکه نوری ملایم را فراهم کنند کافی است؟
  • اندازه‌ی اتاق؛ نصب لوستری بزرگ در فضایی کوچک کاملاً نابجاست. و از طرف دیگر، نصب مینی‌لوستر در فضای بزرگ مانند اتاق پذیرایی نمای خوبی را ارائه نمی‎‌دهد. اطمینان حاصل کنید که اندازه‌ی لوستر مناسب فضای در دسترس شما باشد.

 

شاید این عوامل گزینه‌های شما را کمی محدود کنند اما نگران نباشید؛ هنوز هم لوسترهای زیادی وجود دارند که می‌توانید بعد از محدود کردن استایل، اندازه و نور، انتخاب و خریداری کنید.

5)نوع لامپ

خیلی از لوسترها به چندین لامپ نیاز دارند. نوع لامپ مورد نیاز را در نظر داشته باشید. آیا اگر لازم باشد، می‌توان این لامپ‌ها ر ابه راحتی تعویض کرد؟ قیمت‌شان در چه حدود است؟ آیا نور مورد نیاز شما را تأمین می‌کنند؟ مصرف انرژی آنها چقدر است؟ لامپ‌های LED و کم‌مصرف بهترین گزینه‌ها هستند. علاوه بر اینکه برق کمی را مصرف می‎کنند و پول کمتری را بابت قبض می‌دهید، تعویض کردن آنها نیز آسان است.

6)راحتی نصب

چه بخواهید لوستر را خودتان نصب کنید یا از یک حرفه‌ای کمک بگیرید، لوستری که نصب آن دشوار باشد زمان و پول بیشتری را از شما خواهد گرفت. اگر لوستری گران و سنگین را خریده باشید، اصلاً دوست ندارید تا قبل از اینکه لذتش را ببرید، آن را بیاندازید و همه چیز را خراب کنید. پس هر چقدر هم که آدم فنی‌ای هستید، نصب این لوسترهای خاص را به افراد حرفه‎ای بسپارید.

در هنگام نصب لوستر نکات دیگری را نیز مد نظر داشت. یک نکته این است که ارتفاع نصب لوستر روی میزان نور خروجی آن تأثیر می‌گذارد. نکته‌ی بعدی این است که باید کاملاً ممطئن شوید که لوسترهای سنگین به خوبی مهار شده باشند و احتمال سقوط آنها به صفر رسیده باشد. پس در هنگام نصب خیلی به موضوع ایمنی دقت کنید.

7)راحتی نگهداری

اجازه دهید صادقانه بگویم، تمیز کردن لوسترها می‌تواند به یک دردسر واقعی تبدیل شود. اینکه هر چند وقت یک بار به تمیز کردن نیاز پیدا کنند و تمیز کردن آنها چقدر دشوار است، به چند عامل بستگی دارد از جمله مواد مورد استفاده در آنها و میزان پیچیدگی طراحی. اگر لوستری زیبا با صدها قطعه‌ی ریز را انتخاب کرده‌اید، باید در هنگام تمیز کردن هزینه‌ی آن را هم بدهید.

معمولاً در دفترچه‌ی راهنمای هر لوستری، به نحوه‌ی تمیز کردن آن اشاره شده است. وقتی سرمایه‎ خود را می‌گذارید و لوستری زیبا می‌خرید، ارزشش را دارد که کمی زمان صرف کنید و مراقبش باشید تا بتوانید در طول چند سال آینده از آن لذت ببرید.

نتیجه گیری

هر خانه‌ای این ظرفیت را دارد که از لوستر استفاده کند، به شرطی که لوستری مناسب را انتخاب کنید. در گذشته لوسترها صرفاً برای افراد ثروتمند بودند اما امروزه، بیشتر کسانی که دوست دارند جلوه و زیبایی خاصی را به خانه‌ی خود اضافه کنند، از لوستر استفاده می‌کنند. حتی اگر بودجه‌ی شما محدود باشد، باز هم احتمال زیادی وجود دارد که بتوانید چیزی که دوست دارید را پیدا کنید. اما قبل از اینکه از خانه خارج بشوید و دنبال لوستر مناسب بگردید، حتماً نکته‌‎های بالا را مد نظر داشته باشید تا از خرید خود پشیمان نشوید.

S H A H B A Z   G A L L E R Y

شهباز گالری

طراحی بر مدار اصالت

 

Instagram | TelegramAparat |   LinkedIn YouTub

  

شهباز گالری با تکیه بر نیم قرن تجربه، امروزه نیاز شما را در برآورده کردن مکانی با “نور مناسب” و “هماهنگ با دکوراسیون فضا“، به خوبی می شناسد. طراحی، ساخت، نصب و خدمات سالیانه بعد از نصب، در انواع محصولات روشنایی (لوستر، آویز، …) تخصص ما در شهباز گالری است


 

پاسخگویی پشتیبانی: 10 صبح الی 5 بعد از ظهر
نشانی: تهران، خیابان پانزده خرداد غربی، جنب کوچه عطار، پلاک 843
شماره تماس: 021-55168723