دانستنی هایی از تاریخچه لوستر در جهان

دانستنی هایی از تاریخچه لوستر در جهان

دانستنی هایی از تاریخچه لوستر در جهان 2000 1333 مدیر سایت

لوستر یا Lustre واژه ای فرانسوی است که به چلچراغ، آویزهای سقفی، لامپ های تزئینی سقف و نور افشان های سقفی اطلاق می شود. لوستر بخشی از دکوراسیون داخلی لوکس و مدرن است که جهت روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد. تقریبا در همه ساختمان های مسکونی می توان یکی از انواع بزرگ یا کوچک لوستر را دید و عموم مردم از این وسیله کاربردی و تزئینی استفاده می کنند. صنعت لوستر در جهان از چراغ های روشنایی ساده شروع شده و به چلچراغ های باشکوه دربار سلاطین رسیده است.

استفاده از چراغ های روشنایی ریشه در تاریخ دارد. شاید بتوان اولین نمادهای لوسترهای امروزی را مربوط به قرون وسطی دانست. این لوستر توسط شمع روشن می شد و قابلیت جا به جایی در اتاق ها را داشت. لوستر شمعی مختص منازل ثروتمندان و طبقه اشراف بود و عامه مردم از چراغ های شمعی ساده استفاده می کردند.

صنعت لوستر در جهان

در قرن 15 میلادی طراحی لوستر کمی پیچیده تر شده و جزئیات تزئینی به آن اضافه شد. طرح هایی از تاج، حلقه ها و نمادهایی از اشرافیت بر روی لوسترهای این دوران نقش می بست که نشان دهنده خاص بودن آن می شد. هزینه ساخت و طراحی لوستر به قدری بالا بود که تنها قشر مرفه جامعه نظیر اشراف، بازرگانان، روحانیون و ثروتمندان توان خرید آن را داشتند. بدون تردید تاریخچه لوستر در جهان با اشرافیت گره خورده است.

در سال 1736 واژه لوستر به صورت رسمی در فرهنگ لغات انگلیسی افزوده شد. به این ترتیب  به هر وسیله روشنایی تزئینی که از سقف آویخته شود، لوستر گویند. مواد اولیه ساخت لوستر دارای تنوع بسیاری است ولی همواره بحث زیبایی شناختی و لوکس بودن لوستر مورد توجه قرار گرفته است.

در ابتدای قرن 18 ساخت لوستر در جهان با استفاده از آلیاژ مس، برنز و طلا رواج یافت. این لوسترها توسط شمع های زیادی روشن می شدند و دارای طرح های ابتکاری بیشتری از لوسترهای اولیه بودند. نقوش برجسته موجودات اساطیری، الهه های یونان باستان و اساطیر روم بر بدنه لوسترهای فلزی در این قرن با استقبال زیادی روبرو شد. نقوش نئو کلاسیک روی لوسترهای فلزی و چوبی قابل اجرا و طراحی است. 

صنعت لوستر در جهان با تولید شیشه دچار تحولی بزرگ شد. لوسترهایی ساخته شده از شیشه ای کریستالی و سرب، ارزان تر بوده و قابلیت پخش نور بیشتری داشتند. به این ترتیب عموم مردم به این چراغ های روشنایی علاقه نشان داده و تولید لوستر در جهان به صورت فراگیر آغاز شد. بزرگترین لوستر جهان هم اکنون در موزه استانبول نگهداری می شود. این لوستر 4 و نیم تن وزن داشته و مزین به بیش از 750 لامپ روشنایی است. بزرگترین لوستر کریستالی دنیا هدیه ملکه ویکتوریا به دولت وقت ترکیه است.

 

S H A H B A Z   G A L L E R Y

شهباز گالری

طراحی بر مدار اصالت

 

Instagram | TelegramAparat |   LinkedIn YouTub

  

شهباز گالری با تکیه بر نیم قرن تجربه، امروزه نیاز شما را در برآورده کردن مکانی با “نور مناسب” و “هماهنگ با دکوراسیون فضا“، به خوبی می شناسد. طراحی، ساخت، نصب و خدمات سالیانه بعد از نصب، در انواع محصولات روشنایی (لوستر، آویز، …) تخصص ما در شهباز گالری است


 

پاسخگویی پشتیبانی: 10 صبح الی 5 بعد از ظهر
نشانی: تهران، خیابان پانزده خرداد غربی، جنب کوچه عطار، پلاک 843
شماره تماس: 021-55168723