انواع کریستال‌های مورد استفاده در لوسترها

انواع کریستال‌های مورد استفاده در لوسترها

انواع کریستال‌های مورد استفاده در لوسترها 2000 1333 مدیر سایت

انواع مختلفی از کریستال‌ها وجود دارند که در لوسترهای مختلف از آنها استفاده می‌شود. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا مهم ترین انواع کریستال و سایر اطلاعات کافی و لازم در این زمینه را به شما ارائه دهیم.

چه بخواهیم و چه نه، لوسترها به بخشی از دکور و استایل خانه‌های ما تبدیل شده‌اند. در میان انواع مختلف لوستر، لوسترهای کریستالی از محبوبیت ویژه‌ای برخوردارند و مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان زیبایی ویژه و خاص آن دانست که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. لوسترهای کریستالی به عنوان یک نقطه‌ی کانونی در دکور منزل مورد استفاده قرار می‌گیرند که سایر سایر وسائل حول آنها چیده می‌شود.

کریستال‌های این لوسترها نور را بازتاب داده و الگوهایی نوری خارق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کنند. همچنین، اگر در اتاق از آینه نیز استفاده شود، این انعکاس‌های نور به اوج زیبایی خود می‌رسد. از نظر تاریخی، اولین استفاده از لوسترهای کریستالی را می‌توان به اواخر قرن شانزدهم میلادی نسبت داد؛ این نوع لوسترها ابتدا فقط در کلیساها، قصرها یا خانه‌ی افراد ثروتمند یافت می‌شد.

با ما همراه باشید تا مهم‌ترین انواع کریستال مورد استفاده در لوسترها را یکدیگر مرور کنیم اما قبل از آن، بهتر است اطلاعاتی کلی در مورد کریستال‌ها داشته باشید.

اطلاعات پایه‌ای در مورد کریستال‌ها

نوع شیشه

تمامی کریستال‌‎ها از شیشه ساخته می‌شوند اما شیشه‌هایی که برای ساخت کریستال‌های لوستر مورد استفاده قرار می‌گیرند با سایر شیشه‌هایی که برای ساخت پنجره، فنجان یا عینک به کار گرفته می‌شوند بسیار متفاوت هستند. کریستال‌ها حاوی اکسید سرب هستند؛ ماده‌ای که موجب افزایش انعکاس نور در کریستال‌ها می‌شود. درخشان بودن، برق زدن و شب‌نما بودن کریستال‌ها را تا حد زیادی باید به همین ماده نسبت داد.

شاید نام «سرب» کمی شما را نگران کند اما بدانید که وجود این ماده در کریستال‌ها هیچ ضرری برای سلامتی شما ندارد. قانون کلی این است که هر چقدر مقدار اکسید سرب بیشتر باشد، کریستال می‌تواند نور را بهتر بازتاب دهد. از این لحاظ، کریستال‌ها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

  1. کریستالین که دارای 6 الی 10 درصد اکسید سرب است.
  2. «نیم سرب» که دارای 24 الی 30 درصد اکسید سرب است.
  3. «تمام سرب» که بیشتر از 30 درصد اکسید سرب در خود دارد.

روش ساخت

همچنین، سه روش اصلی برای شکل دادن به کریستال‌های لوستر را می‌توان نام برد؛ برش ماشینی، برش دستی و قالب‌های دمشی.

برش ماشینی باعث می‌شود تراش‌هایی دقیق، تمیز و صیقلی روی کریستال ایجاد شود.

برای برش‌ دستی، استادکاران ابتدا از سنگ‌های سنباده و سپس از پودر سنگ مرمر استفاده می‌کنند.

در روش دمشی، به جای برش، کریستال را ذوب کرده و آن را در قالب‌های از پیش طراحی شده می‌دمند.

انواع کریستال لوستر

اکنون که اطلاعات پایه‌ای در مورد کریستال‌های لوستر را پیدا کردید، وقت آن است که انواع کریستال را به صورت دقیق‌تر با هم بررسی کنیم.

1) کریستال سوارُفسکی

سوارُفسکی (Swarovski) را می‌توان بهترین و مرغوب‌ترین کریستال موجود در جهان دانست. این کریستالدر کارخانه‌ای با همین نام در اتریش ساخته می‌شود. اکسید سرب مورد استفاده در این کریستال بیشتر از 30 درصد است و همین امر موجب شده تا شفافیت و بازتاب بسیار شگفت‌انگیزی داشته باشد. برش این کریستال به ماشین انجام می‌شود و رنگ‌های مختلفی نیز دارد. همچنین، پوشش خاصی روی کریستال‌های نهایی این برند کشیده می‌شود که تمیز کردن آن را راحت‌تر می‌کند. آخرین نکته اینکه نام این شرکت در داخل تمامی کریستال‌های ساخته شده به ظرافت حک شده تا مشتری بتواند جنس اصلی را تشخیص دهد.

2) کریستال مصری

کریستال مصری (Egyptian) نیز با ماشین برش می‌خورد و دارای میزان سرب بالایی است. شفافیت و کیفیت این کریستال مثال‌زدنی است اما به کیفیت سوارُفسکی نمی‌رسد. این کریستال‌ها توسط شرکت عصفور در مصر (Asfour Crystal) تولید می‌شود.

 

3) کریستال ایتالیایی (ونیزی)

همانطور که از نامش پیداست، این کریستال در شهر ونیز ایتالیا ساخته می‌شود و خاص این ناحیه است. برای ساخت این کریستال از قالب استفاده می‌کنند و سپس با استفاده از حرارات آن را جلا می‌دهند. قیمت این کریستال در مقایسه با انواع بالایی مناسب‌تر است.

دسته‌ای دیگر از کریستال‌ها که با نام «مورانو» (Murano) شناخته می‌شوند را نیز می‌توان در همین زیرشاخه دسته‌بندی کرد؛ این کریستال‌ها به روش دمشی تولید شده در اشکال مختلف مانند گل نیز در بازار یافت می‌شوند.

 

4) کریستال تُرک (سلطنتی)

ساخت این نوع کریستال به زمان و نیروی انسانی زیادی نیاز دارد و تاریخ آن به چند سال پیش بازمی‌گردد. ابتدا کریستال‌ها را به صورت دستی با سنگ آهن و سنگ سنباده برش می‌زنند. سپس هر کدام از آنها به طور جداگانه با استفاده از پودر مرمر و چرخ‌های چوبی صیقل داده می‌شوند. رد چوب را روی محصول نهایی می‌توان مشاهده کرد که نشان دهنده اصالت محصول است.

 

5) کریستال چینی

این نوع کریستال به صورت انبوه تولید و با استفاده از ماشین‌های صنعتی ساخته می‌شود و در مقایسه با سایر کریستال‌ها قیمت مناسب‌تری دارد. برش و پرداخت آنها طوری است که احساس می‌کنید جزو کریستال‌های گران قیمت هستند. می‌توان گفت برای کسانی که به دنبال کیفیت بالا و قیمت مناسب می‌گردند، کریستال‌های K9 بهترین انتخاب است.

نوع دیگری کریستال‌های چینی به نام K5 هم وجود دارد که کیفیت و قیمتش پایین تر از k9 است.

 

 

 

S H A H B A Z   G A L L E R Y

شهباز گالری

طراحی بر مدار اصالت

 

Instagram | TelegramAparat |   LinkedIn YouTub

  

شهباز گالری با تکیه بر نیم قرن تجربه، امروزه نیاز شما را در برآورده کردن مکانی با “نور مناسب” و “هماهنگ با دکوراسیون فضا“، به خوبی می شناسد. طراحی، ساخت، نصب و خدمات سالیانه بعد از نصب، در انواع محصولات روشنایی (لوستر، آویز، …) تخصص ما در شهباز گالری است


 

پاسخگویی پشتیبانی: 10 صبح الی 5 بعد از ظهر
نشانی: تهران، خیابان پانزده خرداد غربی، جنب کوچه عطار، پلاک 843
شماره تماس: 021-55168723